Шампионати

вълнуващите формати

Разнообразието на състезанията

Научете повече за уникалните формати и предизвикателства на всяко събитие. Вдъхновяващи маршрути, впечатляващи трасета и високоскоростни писти – всичко това прави всяко състезание незабравимо преживяване.

Състезания, организирани на асфалтирани писти или градски трасета, които се затварят непосредствено преди провеждането на съответния кръг от шампионата.

Това прави този вид надпревари изключително интересни, т.к. на много малко места по света се организират подопни състезания. Примери за градски трасета са Formula 1 в Монте Карло и в Сингапур. По улиците на градовете се провеждат и няколко състезания в Австралия.

Общата дължина на състезанията от този тип е между 35 и 40км.

Автомобилите, които участват следва да отговарят на определени правила за безопасност, а пилотите следва да са лицензирани към Българската федерация по автомобилен спорт или друга подобна европейска организация.

Всяко състезание се провежда в два последователни дни – в събота се състоят квалификации за най-добро време, а в неделя се провежда състезанието.

Участниците са разделени на три серии – „Спорт“, „Туринг“ и „Макси“.

  • До 1400 сс, нехомологирани автомобили – HC 5
  • До 1600 сс, нехомологирани автомобили – HC 4
  • До 1400 сс, хомологирани автомобили – RC 5
  • До 1600 сс, хомологирани автомобили – RC 4


Автомобили от серия „Спорт“ могат да участват само и единствено с определен размер гуми, марка Toyo, модел R888 / R888 R

  • 1600-2000 сс, нехомологирани автомобили – НС 3
  • 1600-2000 сс, хомологирани автомобили – RC 3
  • 1600-2000 сс, нехомологирани автомобили с двигатели с принудително пълнене /турбо или компресор/, както и автомобили до 3200 сс с атмосферни двигатели, – НС 2
  • 1600-2000 сс, хомологирани автомобили с двигатели с принудително пълнене /турбо или компресор/, както и автомобили до 3200 сс с атмосферни двигатели, – RС 2
  • над 2000 сс нехомологирани автомобили с двигатели с принудително пълнене /турбо или компресор/, както и автомобили над 3200 сс с атмосферни двигатели,– HC 1
  • над 2000 сс хомологирани автомобили с двигатели с принудително пълнене /турбо или компресор/, както и автомобили над 3200 сс с атмосферни двигатели– RC 1

Във всяка серия участие могат да вземат до 25 автомобила.

Този тип състезания са доста популярни в България и събират голям брой зрители.

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

Скоростни състезания, в които всеки стартира индивидуално и изминава един и същ път с останалите участници. Победител е този, който премине трасето за най-кратко време.

Състезанията се провеждат в планински местности и райони, където надморската височина на финала е значително по-голяма от тази на старта. 

Пилотите се състезават в следните класове:

  • HC 5 – нехомологирани автомобили до 1400 см3;
  • RC 5 – хомологирани автомобили до 1400 сс;
  • HC 4 – нехомологирани автомобили от 1400 до 1600 см3,
  • RC 4 – хомологирани автомобили от 1600 до 2000 сс;
  • НС 3 – нехомологирани автомобили над 1600 cm3 до 2000 cm3;
  • RC 3– хомологирани автомобили от 1600 до 2000 см3; група Супер 1600;
  • НС 2 – нехомологирани автомобили над 2000 cm3 до 3500 cm3;
  • RС 2 – група R5, Супер 2000, гр. N над 2000 см3;
  • HC 1 – нехомологирани автомобили „Макси“ над 3500 cm3;
  • RC 1 – световни рали автомобили WRC;

 

Минималната дължина на състезание от такъв тип е 10 км, а минималната денивелация трябва да е 5 %. Повечето трасета в България са с дължина малко повече от 3,5км, поради което едно състезание се състои в 3 изкачвания. Ден по-рано се записват квалификационните времена, които определят реда на стартиране по време на състезанието. Тренировъчните сесии са в 3 манша.

Първите състезания са в началото на месец април, а последните – в края на месец септември.

Класирането на участниците е генерално /тримата най-бързи от всички състезатели/, по класове, както и отборно.

Първите подобни състезания се организират край Ница, Франция, през 1897г., а най-старото автомобилно състезание, непроменило мястото си на провеждане, е състезанието по планинско изкачване в Шелсли Уолш, Великобритания, датиращо от 1905г.

Първите подобни състезания в България са проведени през в началото на 70-те години, като първите маршрути са били в посока връх Шипка и по склоновете на планина Витоша, над София.

Към момента, най-престижният шампионат по планинско изкачване е FIA European Hill Climb Championship.

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

Особеното при този автомобилен спорт е, че той не се провежда на затворени трасета. Вместо това участниците се състезават от точка до точка, като стартират през равни интервали от време и тяхното състезателно време се измерва чрез междинни контроли.

Екипажът се състои от пилот и навигатор.

Автомобилите, които се използват са специално модифицирани за целта заводски автомобили, които отговарят на всички законови изисквания за движение по пътищата, за разлика от тези използвани в други видове състезания.

Отсечките от състезанието са най-разнообразни – от асфалтирани планински проходи и горски пътища, през макадам и чакъл, до заледени и заснежени или пустинни етапи, които подлагат екипажите и техните автомобили на сериозно изпитание. При преминаването през различните етапи, пилотът разчита изцяло на своя навигатор. В зависимост от атмосферните условия и тези на терена са налице различни опасности – намалена видимост, загуба на сцепление, прелитане през неравности, животни на пътя, камъни  и всякакви други препятствия. Това прави задачата на екипажа да завърши състезанието безпроблемно в пъти по трудна от тази на колегите им от пистовите състезания Затворен маршрут и писта. Победител е този, който измине състезателните отсечки за най-кратко време.

Последно време се наблюдава тенденция за организиране на „Супер специални етапи“ /Super special stages/, в които един срещу друг застават да премерят сили два автомобила, разделени в противоположни части на едно трасе /обикновено с размерите на футболен стадион/. Всеки изминава еднакво разстояние и се следи кой пръв ще пресече своя финал. Така публиката може да наблюдава пряко зрелищните битки между различни двойки екипажи.  

Дължината на отсечките /специалните етапи/ в едно рали според изискванията на Българската федерация по автомобилен спорт е от 80 до 230 км, с продължителност 72 часа /3 дни/. В случай, че бъдат добавени шейкдаун и супер специален етап, времето за провеждане може да се увеличи с още 10 часа.

История:

Терминът „рали“, като част от моторния спорт, датира още от първото издание на автомобилното състезание „Монте Карло Рали“ /1911г./. Първото своеобразно “Рали“ е организирано през далечната 1894г. в Париж /Paris–Rouen Horseless Carriage Competition (Concours des Voitures sans Chevaux)/, в което участват водещите автомобилни производители и предизвиква голям интерес сред публиката. Това състезание полага основата на първите шосейни надпревари „От град до град“, не само във Франция, но и в цяла Европа, които до голяма степен приличат на „Рали“:

  • индивидуален старт за автомобилите;
  • състезание на дълги разстояния по асвалтирани пътища, включващи най-различни опасности като: трафик, пешеходци, животни, прах и др;
  • надпреварват се с времето, а не в директна битка един срещу друг;
  • часови контроли поставени в градовете, през които преминават състезателите;
  • пътни книги и дневници;

 

Първото по-голямо подобно рали е „Париж-Бордо-Париж“ /1 178км/, проведено през 1895 г. Победителят е завършил с общо време от 59 часа и 48 минути.

През същата година, отново във Франция се огранизира най-дългото, и до днес, рали с дължина 1 710 км от Бордо до Ажан и обратно. Състезанието се е провело в 10 етапа, което може да го определи и като първото истинско „Рали“.  

Едни от първите, официални ралита в България, които се провеждат и до днес са рали „Стари столици“ /1969г./ и рали „Златни пясъци“ /1970г./, което сега е с името рали „България. Друго рали от началото на 70-те е рали „Вида“ /1971г./, но същото не фигурира в днешните спортни календари.

           

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

До голяма степен състезанията от този шампионат не се различават от Рали дисциплината.

Особеното в случая е, че тези състезания са по-компактни от едно обикновено рали и това допринася за по-лесното им организиране и по-малкия бюджет, който е необходим на организатори и участници.

Общата дължина на специалните етапи в този вид състезания е между 30 и 50 км, което е доста по кратко в сравнение с изискванията за Рали, а именно: 80-230 км

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

ГИМКХАНА произхожда от Индия, чиято първоначална дефиниция е „място за събиране„. В последствие приема смисъла „демонстриране на умения, базирани на подвизи„. 

ГИМКХАНА си проправя път в царството на конете – използва се като термин за висококвалифицирани маневри при езда (напр.: тесен завой, специализирани скокове, плъзгащи се спирания и прецизни движения), по време на състезания. След стотици години на обвързаност с конни състезания, ГИМКХАНА се завръща отново, но този път с повече конски сили.

Повечето от вас сигурно свързват името на тази дисциплина с поредицата зрелищни клипове, които ни представяше дрифт легендата и рали състезател – Кен Блок?

ГИМКХАНА е мястото, където можете да проверите вашите способности. На затворено и обезопасено състезателно трасе, а не на пътя. Защото на пътя всички трябва да сме по-внимателни, по-толерантни и по-добри. И ние, като организатори на ГИМКХАНА състезания, заставаме твърдо зад идеята да се усъвършенстваме зад волана – като водачи, и като хора.

Това е първото и най-достъпно ниво в автомобилния спорт. Изискванията към водачите и техните автомобили са минимални, което позволява участие да вземат голям кръг от ентусиасти. Групите са разделени на мъже и жени, като класовете, в които мерят възможностите си са „СТОК“ (автомобили в сериен вид, без доработки) и „Модифицирани“ (автомобили, които имат подобрения и изменения от заводските параметри).

ГИМКХАНА се провежда на предварително подготвен терен (полигон, голям паркинг или площад), в рамките на който се преминават различни елементи представляващи изпитания за класиране. Настилката на трасето може да бъде асфалтова или макадамова, като по преценка на организатора и съблюдавайки сигурността на състезатели, официални лица и публика, могат да бъдат включени пясъчни и/или водни препятствия. 

ГИМКХАНА представлява преминаване през така конфигурираното трасе, като целта е преодоляване на всички елементи за най-кратко време и без допускане на грешки, които да доведат до натрупване на наказания под формата на добавени секунди.

В този тип надпревари участие взимат и опитни рали и дрифт състезатели, тъй като усвояването на майсторското водене на автомобила е изключително важно за големите им успехи в основните шампионати.

Искате да се състезавате в градски условия? Гимкхана е за всички!
Направете го легално – включете се в първенството по Гимкхана!

„Дрифт” е дисциплина от моторните спортове, приложен шампионат към Българската федерация по автомобилен спорт.

Това е техничен моторен спорт, в който пилотът контролирано „презавива”, след загуба на сцепление на задните или четирите колела на автомобила през завой, с висока скорост. В резултат се получава по-голям ъгъл на приплъзване на задната част на състезателния автомобил, а предните колела сочат в обратна на завоя посока. Прави се оценка на изпълнението спрямо скоростта, ъгъла, стила и линията на завиване, и др. Важен е и шоу факторът – количество пушек, колко близо е автомобила до външната част на трасето и реакцията на публиката.

Този вид състезания се популяризират за пръв път през 1970г. в Япония. През 1998г. за първи път се организира дрифт надпревара извън пределите на родината му – в Калифорния. Считано от тогава се превръща официално в моторен спорт и започват редица състезания в Северна Америка, Австралия, Азия и Европа.  

В България официално навлиза през 2008г. с учредяването на Българската дрифтинг асоциация, а резултатите не закъсняват – Тодор Дунев печели титлата „Drift King” за Европа през 2010г.

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

Драгът е форма на моторен спорт, при която предварително подготвени за целта превозни средства (по-често автомобили, но и мотоциклети) се състезават на права отсечка. Обикновено това става в двубой, като развитата скорост не е толкова важна, колкото определеното разстояние да бъде изминато за най-кратко време.

Срещат се различни дистанции, най-вече от 200 до 400 метра, но се провеждат състезания на 800 метра и 1,6 км. Още през 1960 година пък започва измерването на резултатите по електронен път.

При по-бързите автомобили, за ефективно спиране, освен спирачки се използва и специално прикрепен парашут.

В България този тип състезания се провеждат на дистанция от 402 метра.

Стартът се дава посредством светофар, наричан „коледно дръвче”. Той се състои от шест светлинни сигнала за всеки състезател – син, три жълти, зелен и червен. Синята светлина известява състезателите, че трябва да приближат стартовата линия, жълтите светлини са индикатори за готовност, а при светване на зелената светлина съревнованието започва. Червената светлина се включва само когато някой от състезателите е тръгнал преди светването на зелената такава. Тогава той получава наказание или директна дисквалификация.

Невинаги победител е преминалият разстоянието за по-малко време. Може да има разлика във времената, защото отмерването е индивидуално. Времето за реакция на един състезател може да е по-кратко и той да тръгне по-рано, а към края друг да го е задминал. Това от своя страна отключва и възможността за изравняване на времената, но победител става първият преминал финалната линия.

При стандартните драг състезания загубилият двубоя отпада, а спечелилият преминава в следващия рунд. Накрая остават двама, измежду които се определя победителят.

Рекордът в България се държи от автомобил Volkswagen Sirocco, собственост на фирма „Heed Auto”. Времето му е 7.654 сек., а терминалната скорост – 289,15 км/ч. Това и най-бързата кола на Балканите, а споменатите резултати го нареждат на 4-то място в Европа.

Искате да се състезавате в градски условия?
Направете го легално – включете се в шампионата!

When In Doubt,
Flat-out!

Почувствайте адреналина и страстта, които движат моторните спортове напред! Присъединете се към общност, която живее за скоростта, емоцията и свободата на пътя. Тук мечтите за победа се сбъдват, а любовта към моторите се превръща в начин на живот.

Въпроси от членовете

Често задавани въпроси

Тук ще намерите отговори на най-често задаваните въпроси относно нашата общност, събития и членство. Ако не намерите това, което търсите, не се колебайте да се свържете с нас.

Членове могат да бъдат дееспособни физически лица, които споделят целите на сдружението и приемат разпоредбите на устава. Ограничено дееспособни лица на възраст между 14 и 18 години също могат да членуват с писмено съгласие от родител или законен представител.

Молба за членство се подава до Управителния съвет, като кандидатът декларира, че е запознат и приема разпоредбите на устава. Решението за приемане се взема на следващото заседание на Управителния съвет.

Членството може да се прекрати чрез:

  • Едностранно писмено предизвестие до Управителния съвет най-малко един месец по-рано
  • Смърт или поставяне под запрещение на члена
  • Изключване поради нарушение на устава или други причини, посочени в устава
  • Неплащане на членски внос или системно неучастие в дейността на сдружението

Членовете имат право да:

  • Участват в дейността на сдружението и Общото събрание
  • Получават информация за дейността на сдружението
  • Ползват имуществото и резултатите от дейността на сдружението според устава

Членовете са длъжни да:

  • Спазват устава и решенията на органите на сдружението
  • Участват активно в дейностите на сдружението
  • Правят годишни имуществени вноски, определени от Общото събрание
  • Поддържат доброто име и авторитета на сдружението

Не, юридически лица нямат право да бъдат членове на сдружението съгласно Закона за физическото възпитание и спорта.

При прекратяване на членството, сдружението не дължи връщане на направените вноски. Членът е задължен да изплати всички просрочени или невнесени вноски за периода на членството си.

Регистрация

Предизвикай себе си, Запиши се за шампионата!

Присъедини се към състезанието!

Попълни формуляра и ще се свържем с теб за потвърждение и подробности.

Регистрация

Стани част от нашето семейство

Присъедини се към общността ни, която живее за моторните спортове. Тук ще откриеш споделен адреналин, страст и нови приятелства. Попълни формуляра и стани част от динамичния свят на високите скорости!